Uč, provázej a inspiruj: jak podporovat využívaní modelu CARe v praxi (trénink trenérů v modelu CARe)
Lektoři: Zdeněk Císař, Mgr. et Mgr. Martin Fojtíček, Mgr. Martin Halíř, Mgr. Juraj Marendiak, Mgr. Jana Pluhaříková Pomajzlová, Bc. Michal Šalplachta, DiS., Mgr. Lenka Škvorová, Barbora Vráželová (aktuální lektorské obsazení najdete vždy v pozvánce na konkrétní kurz)
Odborným garantem kurzu je Mgr. Jana Pluhaříková Pomajzlová. Výuku vede vždy lektorská dvojice, včetně zkušených peer lektorů a konzultantů.
Rozsah: 100 hodin, zahrnujících:
- 48 hodin prezenční výuky (6 výukových dnů) a 8 hodin výuky online (2 půldenní setkání)
- 10 hodin e-learningu (studium materiálů a splnění zadaných úkolů)
- min. 12 hodin praxe v lektorování
- min. 10 hodin praxe v mentoringu či koučování
- 2 hodiny individuální supervize
- 10 hodin peer-to-peer podpory účastníků (skupinové setkání a práce ve dvojicích)
Časový rozvrh: 9.00–17.00 (prezenční výukové dny), 13.00–17.00 (online výukové dny)
Akreditace:
MPSV: sociální pracovníci, pracovníci v sociálních službách, vedoucí pracovníci
Pozvánka na aktuálně vypsaný kurz: Pozvanka_TtT_052025
Kurz je určen pracovníkům zdravotních a sociálních služeb, kteří již mají delší zkušenost s využíváním modelu CARe v přímé práci s klienty, rádi by si svou praxi rozšířili a stali se kvalifikovaným lektorem modelu s mezinárodní certifikací The CARe Network a Centra pro rozvoj péče o duševní zdraví (CRPDZ). Je zaměřen na hlubší porozumění principům a metodám modelu CARe s cílem připravit absolventy na roli koučů, trenérů a konzultantů pro zavádění modelu CARe do praxe.
Vycházíme ze současných teoretických znalostí, odborných zkušeností a praxe ve vzdělávání a implementaci modelu CARe a praxe orientované na zotavení, a to především ve zdravotních a sociálních službách péče o duševní zdraví. Kurz staví na hodnotách a principech, které se promítají nejen do způsobu vzdělávání, ale především do utváření dobré praxe zaměřené na zotavení.
Kurz je z velké části sebezkušenostní. Účastníci budou pracovat nejen s konkrétními situacemi ze své praxe, ale i s osobními tématy spojenými s přípravou na výkon role trenéra a kouče modelu CARe. Nabízí příležitost osobně i profesně růst, získat hlubší porozumění a ukotvení v modelu CARe a naučit se využívat praktické postupy a nástroje pro práci s jednotlivci, týmy či organizacemi.
Účastníkům kurz nabízí podporu a provázení během praktického nácviku nejen během přímých setkání, ale také v mezidobí, s možností následné podpory.
Osnova kurzu:
- Vlastní zkušenost, předpoklady, silné stránky a motivace pro roli kouče a trenéra CARe
- Ukotvení modelu CARe – principy, hodnoty a metodika (o čem je CARe, co znamená CARe pro mě osobně a co znamená pro praxi)
- Zotavení jako příklad praxe ukotvené v hodnotách a kultuře týmu
- Didaktika modelu CARe – proces učení a využití různých metod učení a podpory osobního rozvoje a růstu, příprava vzdělávání v modelu CARe v různých kontextech, zpětná vazba a ověřování získaných zkušeností a znalostí, náročné situace v lektorování a koučování
- Individuální a skupinové koučování, koučování zaměřené na silné stránky, koučování v praxi
- Zkušenostní znalost (experiential knowledge), využívání vlastní zkušenosti se zranitelností a podpora rozvoje zkušenostní znalosti v praxi týmu či organizace
- Implementace modelu CARe v různých kontextech, klíčové elementy modelu CARe, nástroje a další zdroje potřebné pro rozvoj na zotavení orientované praxe
- Hodnoty přímé práce, kultura týmu/organizace a reálná praxe, role lidí zodpovědných za odborné vedení v týmu
- Kreativita a její podpora v přímé práci, autenticita, sebeřízení a zodpovědnost, ukotvení v odbornosti
- Model CARe a další odborné metody a postupy práce (např. dialogická praxe, trauma senzitivní přístup, koučování zaměřené na zotavení, model FACT, Housing first, IPS atd.)
Kurz účastníkům přinese:
Účastníci si osvojí znalosti, dovednosti a postoje nezbytné pro předávání hodnot modelu CARe a praxe orientované na zotavení a silné stránky. Prohloubí si ukotvení v principech a metodice CARe a osvojí si způsoby implementace této praxe v různých kontextech. Seznámí se s metodami a procesy učení, s principy přípravy vzdělávání a podpory profesního růstu jednotlivců i týmů. Získají zkušenosti v oblasti koučování zaměřeného na silné stránky, individuálního koučování, facilitace skupiny a koučování v modelu CARe. Naučí se, jak podpořit motivaci pracovníků a rozeznat, kdy jsou hodnoty modelu CARe naplňovány a kdy ne. Posílí si také reflexi vlastních dovedností pro výkon role kouče a trenéra (smyl pro spoluvytváření a zplnomocňování, nehodnotící postoj, citlivý jazyk, kreativita a hledání neotřelých řešení…). Absolventi kurzu se mohou mimo jiné aktivně zapojit do komunity mezinárodní sítě trenérů modelu CARe a do činnosti Platformy CARe ČR.
Podmínky pro přijetí do kurzu:
- absolvování kurzu Model CARe – komplexní přístup v psychosociální rehabilitaci (50 hodin),
- min. 2 roky využívání modelu CARe v přímé práci s klienty (aktivní podpora klientů)
- zaujetí a motivace stát se trenérem a koučem modelu CARe
- Výhodou je předchozí zkušenost s lektorskou pozicí, vedoucí či metodickou rolí, vedením skupin, absolvovaný psychoterapeutický, supervizní výcvik či výcvik v koučinku.
- K přihlášce je nutné přiložit profesní životopis a motivační dopis. Zájemci o kurz mohou být pozváni na osobní rozhovor týkající se motivace a kvalifikace pro účast v kurzu.
Podmínky absolvování / získání osvědčení:
- účast na prezenční a online výuce (min. 80 % = 40 výukových hodin)
- účast na 2hodinové individuální supervizi
- účast na setkáních v rámci peer-to-peer podpory a zpracovaná reflexe této zkušenosti
- splnění povinných hodin praxe v koučování a lektorování a zpracování reflexe této zkušenosti
- studium e-learningových materiálů, splnění průběžných úkolů, vypracování a obhajoba závěrečné práce
Více o metodě CARe a dalších aktivitách v této oblasti najdete také v části našich webových stránek věnovaných platformě CARe ČR.
Přihlásit na kurz