Uč, provázej a inspiruj: jak podporovat využívaní modelu CARe v praxi (trénink trenérů v modelu CARe)

Lektoři: Zdeněk CísařMgr. et Mgr. Martin Fojtíček, Mgr. Martin Halíř, Mgr. Juraj Marendiak, Mgr. Jana Pluhaříková Pomajzlová, Bc. Michal Šalplachta, DiS., Mgr. Lenka Škvorová, Barbora Vráželová (aktuální lektorské obsazení najdete vždy v pozvánce na konkrétní kurz)
Odborným garantem kurzu je Mgr. Jana Pluhaříková Pomajzlová. Výuku vede vždy lektorská dvojice, včetně zkušených peer lektorů a konzultantů.
Rozsah: 100 hodin, zahrnujících:

  • 48 hodin prezenční výuky (6 výukových dnů) a 8 hodin výuky online (2 půldenní setkání)
  • 10 hodin e-learningu (studium materiálů a splnění zadaných úkolů)
  • min. 12 hodin praxe v lektorování
  • min. 10 hodin praxe v mentoringu či koučování
  • 2 hodiny individuální supervize
  • 10 hodin peer-to-peer podpory účastníků (skupinové setkání a práce ve dvojicích)

Časový rozvrh: 9.00–17.00 (prezenční výukové dny), 13.00–17.00 (online výukové dny)
Akreditace:
MPSV: sociální pracovníci, pracovníci v sociálních službách, vedoucí pracovníci

Pozvánka na aktuálně vypsaný kurz: Pozvanka_TtT_052025

Kurz je určen pracovníkům zdravotních a sociálních služeb, kteří již mají delší zkušenost s využíváním modelu CARe v přímé práci s klienty, rádi by si svou praxi rozšířili a stali se kvalifikovaným lektorem modelu s mezinárodní certifikací The CARe Network a Centra pro rozvoj péče o duševní zdraví (CRPDZ). Je zaměřen na hlubší porozumění principům a metodám modelu CARe s cílem připravit absolventy na roli koučů, trenérů a konzultantů pro zavádění modelu CARe do praxe.
Vycházíme ze současných teoretických znalostí, odborných zkušeností a praxe ve vzdělávání a implementaci modelu CARe a praxe orientované na zotavení, a to především ve zdravotních a sociálních službách péče o duševní zdraví. Kurz staví na hodnotách a principech, které se promítají nejen do způsobu vzdělávání, ale především do utváření dobré praxe zaměřené na zotavení.
Kurz je z velké části sebezkušenostní. Účastníci budou pracovat nejen s konkrétními situacemi ze své praxe, ale i s osobními tématy spojenými s přípravou na výkon role trenéra a kouče modelu CARe. Nabízí příležitost osobně i profesně růst, získat hlubší porozumění a ukotvení v modelu CARe a naučit se využívat praktické postupy a nástroje pro práci s jednotlivci, týmy či organizacemi.

Účastníkům kurz nabízí podporu a provázení během praktického nácviku nejen během přímých setkání, ale také v mezidobí, s možností následné podpory.

Osnova kurzu:

  • Vlastní zkušenost, předpoklady, silné stránky a motivace pro roli kouče a trenéra CARe
  • Ukotvení modelu CARe – principy, hodnoty a metodika (o čem je CARe, co znamená CARe pro mě osobně a co znamená pro praxi)
  • Zotavení jako příklad praxe ukotvené v hodnotách a kultuře týmu
  • Didaktika modelu CARe – proces učení a využití různých metod učení a podpory osobního rozvoje a růstu, příprava vzdělávání v modelu CARe v různých kontextech, zpětná vazba a ověřování získaných zkušeností a znalostí, náročné situace v lektorování a koučování
  • Individuální a skupinové koučování, koučování zaměřené na silné stránky, koučování v praxi
  • Zkušenostní znalost (experiential knowledge), využívání vlastní zkušenosti se zranitelností a podpora rozvoje zkušenostní znalosti v praxi týmu či organizace
  • Implementace modelu CARe v různých kontextech, klíčové elementy modelu CARe, nástroje a další zdroje potřebné pro rozvoj na zotavení orientované praxe
  • Hodnoty přímé práce, kultura týmu/organizace a reálná praxe, role lidí zodpovědných za odborné vedení v týmu
  • Kreativita a její podpora v přímé práci, autenticita, sebeřízení a zodpovědnost, ukotvení v odbornosti
  • Model CARe a další odborné metody a postupy práce (např. dialogická praxe, trauma senzitivní přístup, koučování zaměřené na zotavení, model FACT, Housing first, IPS atd.)

Kurz účastníkům přinese:
Účastníci si osvojí znalosti, dovednosti a postoje nezbytné pro předávání hodnot modelu CARe a praxe orientované na zotavení a silné stránky. Prohloubí si ukotvení v principech a metodice CARe a osvojí si způsoby implementace této praxe v různých kontextech. Seznámí se s metodami a procesy učení, s principy přípravy vzdělávání a podpory profesního růstu jednotlivců i týmů. Získají zkušenosti v oblasti koučování zaměřeného na silné stránky, individuálního koučování, facilitace skupiny a koučování v modelu CARe. Naučí se, jak podpořit motivaci pracovníků a rozeznat, kdy jsou hodnoty modelu CARe naplňovány a kdy ne. Posílí si také reflexi vlastních dovedností pro výkon role kouče a trenéra (smyl pro spoluvytváření a zplnomocňování, nehodnotící postoj, citlivý jazyk, kreativita a hledání neotřelých řešení…). Absolventi kurzu se mohou mimo jiné aktivně zapojit do komunity mezinárodní sítě trenérů modelu CARe a do činnosti Platformy CARe ČR.

Podmínky pro přijetí do kurzu:

  • absolvování kurzu Model CARe – komplexní přístup v psychosociální rehabilitaci (50 hodin),
  • min. 2 roky využívání modelu CARe v přímé práci s klienty (aktivní podpora klientů)
  • zaujetí a motivace stát se trenérem a koučem modelu CARe
  • Výhodou je předchozí zkušenost s lektorskou pozicí, vedoucí či metodickou rolí, vedením skupin, absolvovaný psychoterapeutický, supervizní výcvik či výcvik v koučinku.
  • K přihlášce je nutné přiložit profesní životopis a motivační dopis. Zájemci o kurz mohou být pozváni na osobní rozhovor týkající se motivace a kvalifikace pro účast v kurzu.


Podmínky absolvování / získání osvědčení: 

  • účast na prezenční a online výuce (min. 80 % = 40 výukových hodin)
  • účast na 2hodinové individuální supervizi
  • účast na setkáních v rámci peer-to-peer podpory a zpracovaná reflexe této zkušenosti
  • splnění povinných hodin praxe v koučování a lektorování a zpracování reflexe této zkušenosti
  • studium e-learningových materiálů, splnění průběžných úkolů, vypracování a obhajoba závěrečné práce


Více o metodě CARe a dalších aktivitách v této oblasti najdete také v části našich webových stránek věnovaných platformě CARe ČR.



Přihlásit na kurz